Met ons kennismaken?

Plan een afspraak

Zoeken

Incasso

Incasso is een rechtsgebied, waar enorm veel concurrentie is, varierend van steeds weer nieuwe incassobureau's tot deurwaarders- en advocatenkantoren. Vele kantoren hebben wervende teksten, van 'no cure no pay', 'incasseren zonder kosten' tot het 'digitaal bijhouden en inzien van uw vordering'. Hoe te kiezen? Op zich is dat niet zo lastig. Wat wilt u? U wilt uiteindelijk maar één ding, uw vordering incasseren, en het liefst de relatie met uw debiteur behouden, hoewel u soms ook meer dan genoeg heeft van die debiteur, bij wie u steeds achter uw geld aan moet. Bovendien wilt u heldere, duidelijke afspraken met een betrouwbaar kantoor dat voor u aan de slag gaat. Het gaat immers om uw geld.

U kunt in de beginfase veel zelf doen. Het is in principe een kwestie van (betalings)termijnen stellen en die zelf bewaken. De ervaring leert dat indien u zelf betalingstermijnen laat verlopen, uw debiteur daar op anticipeert, en nog later betaalt. Als bellen en herinneren niet meer helpt, wil een brief van een advocaat of deurwaarder nog wel eens helpen, want 'dan gaan de kosten lopen' denkt een debiteur. Een eerste stevige sommatiebrief zijn de kosten niet; wij verzorgen dat graag voor u. Als dat niet tot resultaat leidt, gaan we met u in overleg, hoe verder.

Na het versturen van herinneringen en sommaties -en er is nog niet betaald- heeft u verschillende opties: doorgaan met sommaties sturen, of een gerechtelijke procedure starten, of conservatoir (bewarend) beslag leggen op een waardeobject van uw debiteur. Na het leggen van beslag, moet er alsnog worden geprocedeerd (zie verder bij 'beslag en executie' op onze site). Dit alles neemt tijd en geld in beslag: indien immers een procedure moet worden gevoerd, moet er eerst griffierecht worden betaald aan de rechtbank. Dat krijgt de procespartij, die de procedure wint dan wel uiteindelijk vergoed van de verliezende partij, maar dat moet dan geen 'kale kip' zijn, want anders kunt u alsnog naar uw geld / vordering fluiten, en heeft u kosten gemaakt, in plaats van geld te incasseren. Dat is zuur.

Ons advies? Als u geen langdurige procedures wilt voeren, is het het beste het faillissement van uw debiteur aan te vragen. Daarvoor moet er wel een tweede vordering op de debiteur voorhanden zijn. Vaak komen oplossingen dan snel in zicht, hoewel u de kans loopt dat de debiteur failliet gaat, en dat u alsnog niets ontvangt. Dat hangt evenwel van allerlei omstandigheden af. Wij hebben met deze handelswijze goede ervaring.

Bel ons en wij overleggen met u over uw mogelijkheden, toegespitst op uw situatie.

 

Ons motto

U heeft een vraag, wij het antwoord. Bel ons en ervaar het zelf; het verplicht u tot niets.

Help mij verder!

Contact

Blokzijl Advocaten

Lopende Diep Noordzijde 1
9712 NV Groningen

050 - 311 30 01
050 - 311 30 13
info@blokzijladvocaten.nl